Klik LIKE untuk dapatkan kemas kini melalui Facebook anda.

Menyalurkan informasi untuk orang makan gaji dan orang bisnes untuk lebih berjaya dalam kerjaya, kewangan dan bisnes dengan cara patuh syariah.

PERMAINAN KUMPUL DUIT SYILING



Bagi sesetengah orang yang sudah biasa boros dalam berbelanja, aktiviti menyimpan wang adalah sesuatu yang menyeksakan dan perit.

Baiklah, hari ini saya kongsi dengan anda satu cara menyimpan wang agar menjadi satu permainan.

Ya, permainan. Ia dinamakan "Kumpul Duit Syiling", yang pernah dikongsikan oleh seorang Jutawan di Malaysia. 

Peraturan dan Cara Bermain.

Setiap kali anda membeli, anda tidak boleh menggunakan duit syiling. Setiap pembelian yang anda lakukan mestilah dengan menggunakan duit kertas sahaja.

Contoh, untuk membeli keropok berharga RM 2.10, anda tidak boleh gunakan duit RM 2 dan syiling 10 sen. Anda perlu bayar dengan RM3.00, atau RM5.00. Asalkan duit kertas.

Baki syiling daripada pembelian anda nanti, anda tidak boleh gunakan. Sediakan satu tabung khas, dan simpan duit syiling tersebut di dalamnya.

Lakukan sehingga genap sebulan. Ketika itu pasti banyak syiling berada dalam tabung anda. Kira semua duit syiling tersebut. Tukarkan semua syiling kepada duit kertas, kemudian masukkan ke dalam akaun bank anda.

Mudah, bukan?

1 ulasan:

Anda mempunyai pendapat, pandangan dan pengalaman berkenaan topik yang dituliskan di atas? Tuliskan di bawah dan kongsikan bersama kami.