Klik LIKE untuk dapatkan kemas kini melalui Facebook anda.

Menyalurkan informasi untuk orang makan gaji dan orang bisnes untuk lebih berjaya dalam kerjaya, kewangan dan bisnes dengan cara patuh syariah.

BELAJAR BISNES DENGAN MAKAN GAJI.

 
Apabila ingin menceburi bidang usahawan atau perniagaan, terdapat antara kita yang bekerja makan gaji menganggap bahawa kita perlu memulakan bisnes barulah kita dapat ‘melatih’ diri atau memulakan hidup seorang usahawan. Selagi tidak memulakan bisnes, maka selagi itu kita menganggap kita tidak dapat belajar menjadi seorang usahawan secara betul.

Namun, sebenarnya, untuk melatih diri menjadi seorang usahawan ia boleh dimulakan dengan menjadi seorang pekerja makan gaji.

Berikut adalah 2 langkah menjadikan kerja makan gaji kita sebagai latihan bisnes:

     # 1 – Tukar Cara Berfikir, ‘Usahawan Makan Gaji’.

Kita semua adalah usahawan dan peniaga. Itu ungkapan yang mungkin terkeluar, apabila kita amati pekerjaan kita sebagai pekerja makan gaji.

Walau secara kasarnya kita tidak nampak produk yang kita jual apabila bekerja makan gaji, sebenarnya kita sedang menjual sesuatu dalam hidup kita.

Apakah dia perkara yang kita jual sebagai orang bekerja makan gaji?

Jawapannya, kita menjual masa dan tenaga kita. Majikan adalah seumpama rakan kongsi dan pelanggan kepada bisnes kita, kemudian setiap hujung bulan kita memperolehi pulangan keuntungan atas ‘kerjasama’, masa dan tenaga yang telah diniagakan.

Mulakan ‘latihan bisnes’ kita dengan menganggap majikan kita seperti rakan kongsi atau pelanggan yang mempunyai kontrak tetap dengan kita.
 

Apabila kita beranggapan sedemikian, kita akan memenuhi apa yang dimahukan oleh majikan dalam kadar segera, jujur kepada majikan, amanah dan bertanggung jawab dalam bekerja. Bantu majikan menyelesaikan masalah dan tunjukkan yang kita mengambil berat tentang mereka dan lakukan perkara yang boleh menambah nilai kepada mereka.

Disamping berusaha belajar atau mengamalkan ilmu bisnes – cara berurusan dengan pelanggan – yang sudah dipelajari, kita juga akan berpeluang untuk mendapat kenaikan pangkat atau gaji.

Dengan mengadaptasikan cara berfikir di atas, kita telah memulakan latihan bisnes daripada minda kita untuk menjadi usahawan yang berjaya suatu hari nanti.

     # 2  – Kerja Untuk Belajar, Bukan Untuk Duit Semata.

Andaikan pada 5 tahun akan datang, kita ingin mempunyai sebuah bisnes yang berjaya, tetapi kita tidak mempunyai pengalaman. Apakah yang perlu kita buat untuk mencapai matlamat kita itu?

Pertama, belajar secara ‘try and error’, sehingga bisnes kita berjaya. Dalam keadaan pengetahuan yang kurang, kita terjun buat bisnes kita mahu. Apabila ada kesilapan, kita perbaiki dan perbetulkan. Kata orang Jepun, kaizen.

Kedua, cari mentor dalam bidang yang kita mahu ceburi. Buat bisnes sambil belajar dengan mentor tersebut.

Ketiga, bekerja makan gaji sambil belajar dalam bisnes yang berkaitan dengan bidang bisnes yang ingin kita ceburi.

Sekiranya, kita mahu buat bisnes restoran pada 5 tahun daripada sekarang, maka kita mencari kerja buat sementara waktu di sebuah restoran yang berjaya berkaitan bidang kita.

Sambil kita belajar, kita cuba mendapatkan ilmu secara pratikal dengan memerhatikan bagaimana restoran berjaya itu diuruskan, siapa yang membekalkan sumber pada mereka, macam mana pengurusan pekerja diuruskan dan sebagainya.

Buat kerja makan gaji yang boleh melatih kemahiran yang penting dan diperlukan untuk bisnes kita pada masa hadapan.



Jika kita bekerja dengan niat mendapatkan gaji untuk meneruskan hidup setiap bulan, maka itu sahaja perkara yang akan kita perolehi. Tetapi, apabila kita bekerja dengan niat untuk belajar, maka kita akan mendapatkan perkara yang lebih berharga daripada wang dalam hidup kita. Apakah dia? Tuliskan pendapat anda dalam ruang komen di bawah...





(Sumber gambar: wellkeptwallet, evancarmichaelcareers.ucr)



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda mempunyai pendapat, pandangan dan pengalaman berkenaan topik yang dituliskan di atas? Tuliskan di bawah dan kongsikan bersama kami.