Klik LIKE untuk dapatkan kemas kini melalui Facebook anda.

Menyalurkan informasi untuk orang makan gaji dan orang bisnes untuk lebih berjaya dalam kerjaya, kewangan dan bisnes dengan cara patuh syariah.

SPAM, TEKNIK PEMASARAN MENJENGKELKAN.




Spam bermaksud mesej yang tidak dikehendaki oleh penerima. Ia adalah mesej iklan menjengkelkan yang dihantar secara rawak dan berkali-kali kepada pengguna tanpa keizinan mereka. Biasanya spam ini dibuat melalui emel, SMS, blog dan juga catatan di Facebook.

Ia adalah satu aktiviti yang boleh dikategorikan sebagai ‘jenayah’ dan kesalahan. Terdapat beberapa negara yang menetapkan akta dan undang-undang berkenaan ‘jenayah’ spam ini.

Berdasarkan pemerhatian singkat di Facebook, tempat biasa saya menjalankan bisnes, aktiviti spam ini kelihatan berleluasa. Setiap minggu, pasti ada sahaja mesej iklan yang tidak dikehendaki dan tanpa kebenaran cuba dikongsi ke dalam Group Facebook saya.

Menurut Seth Godin, pengarang buku Permission Marketing, aktiviti spam sebagai satu cara pemasaran adalah satu usaha yang amat buruk. Ia mencuri masa pengguna dengan membuka emel spam, membacanya, memadamnya, sedangkan pengguna tidak pernah memintanya.

Tidak sedikit daripada usahawan baru yang terjebak dalam perkara ini di internet. Ada yang tidak menyedari bahawa mereka melakukan spam dan ada juga yang berpandangan ia perkara biasa-biasa sahaja.

Perbuatan spamming berpotensi menjatuhkan kredibiliti seorang usahawan dan menjauhkan pengguna daripada mereka, ini kerana ia adalah satu aktiviti pemasaran yang mengundang rasa tidak senang hati. Terutama di Facebook. Ketika orang lain sedang berbincang sesuatu perkara, dengan tiba-tiba ada orang lain mencela dan berkongsi produknya.

Akibat aktiviti spamming tidak sedikit yang diblock di laman sosial Facebook, dan di’unfriend’ dengan serta merta. Ada juga yang dimaki hamun. Hentikan spam, ia tidak akan memberikan manfaat kepada kita sebagai seorang usahawan.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda mempunyai pendapat, pandangan dan pengalaman berkenaan topik yang dituliskan di atas? Tuliskan di bawah dan kongsikan bersama kami.