Klik LIKE untuk dapatkan kemas kini melalui Facebook anda.

Menyalurkan informasi untuk orang makan gaji dan orang bisnes untuk lebih berjaya dalam kerjaya, kewangan dan bisnes dengan cara patuh syariah.

RAHSIA PAKAR PEMASAR INTERNET (2) : NETWORKING.




Bersatu kita teguh, bercerai kita roboh. Andai kita seorang bertempur di medan perang, hanya ada dua jawapan akan kita perolehi. Pertama, kita akan tewas dan terbunuh dalam peperangan. Kedua, kita akan menang dengan peluang tipis dalam keadaan yang amat memenatkan.

Demikian juga dalam bisnes internet. Ada dua jawapan yang kita hadapi. Pertama kita mungkin akan berjaya tetapi dengan keadaan yang sukar dan payah. Kedua, kita akan tewas dan akhirnya kalah dalam usaha menjadi usahawan internet yang berjaya.

Inilah yang bakal saya kongsikan dengan anda kali ini.

Rahsia kedua pakar pemasar internet berjaya dalam bisnes mereka adalah mereka bergerak secara berjemaah, networking dan bekerjasama sesama antara satu sama lain. Saling bertemu dan memberikan semangat dan bantu membantu dalam bisnes mereka.


Cuba perhatikan minisite jualan-jualan pakar para pemasar internet seperti Tn. Rahman Basri, Tn. Aqif Azizan, Tn. Zamri Nanyan dan Tn. Gobala Krishnan serta ramai lagi.

Apa yang anda temui?

Fakta yang tidak boleh ditolak adalah tidak sedikit daripada minisite jualan mereka itu mempunyai ulasan daripada rakan-rakan seperjuangan mereka sendiri. Ada antara pengulas-pengulas tersebut adalah terdiri daripada mereka yang mempunyai autoriti yang tinggi.

Malah, apabila diperhatikan tidak sedikit daripada kita yang menerima emel daripada para pakar pemasar internet yang secara langsung mempromosikan produk dan servis rakan-rakan seperjuangan mereka. Misalnya, saya pernah menerima emel daripada Tn. Faisal Abdullah yang mempromosi Tn. Aqif Azizan dan produknya.

Tn. Aqif Azizan juga pernah mengirimkan emel kepada pelanggan-pelanggan newsletter beliau mengenai produk Tn. Faisal Abdullah yang bernama Simple Tapi Power dan produk Tn. Jamaluddin Bahari iaitu Latest FB Ads Marketing.

Terdapat pelbagai bentuk manfaat networking yang diperolehi. Bukan sahaja anda bakal mendapat promosi percuma daripada orang-orang yang sebarisan dengan anda, tetapi anda juga berpotensi menjana keuntungan yang lumayan apabila melancarkan projek bersama-sama.



Justeru, dapat disimpulkan di sini, jika anda benar-benar mahu menjadi usahawan internet yang berjaya, maka berusahalah untuk membina network (rangkaian) bersama usahawan-usahawan lain. Semakin luas dan besar network yang anda berjaya bina maka anda akan semakin berjaya dalam bisnes yang anda lakukan.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda mempunyai pendapat, pandangan dan pengalaman berkenaan topik yang dituliskan di atas? Tuliskan di bawah dan kongsikan bersama kami.