Klik LIKE untuk dapatkan kemas kini melalui Facebook anda.

Menyalurkan informasi untuk orang makan gaji dan orang bisnes untuk lebih berjaya dalam kerjaya, kewangan dan bisnes dengan cara patuh syariah.

MENGAPA MAHU KAYA?




Ramai orang ingin tahu bagaimana caranya untuk jadi kaya. Dan tidak sedikit daripada orang kaya yang telah membongkarkan bagaimana caranya mencapai kekayaan.

Hairan, dalam ramai ingin tahu cara menjadi kaya itu, hanya sedikit bertindak untuk menjadi kaya. Yang lain masih kekal dalam kehidupan lama, meskipun mereka telah tahu cara menjadi kaya.

Setelah difikir, akhirnya persoalan mengapa ramai orang tidak menjadi kaya bukanlah kerana mereka tidak tahu bagaimana mencapainya. Tetapi ia adalah disebabkan mereka tidak kurang atau tidak mempunyai sebab 'mengapa' mereka perlu menjadi kaya.

'Mengapa' Lebih Penting Daripada 'Bagaimana'.

Orang selalu bertanya 'bagaimana', tetapi orang selalu terlupa untuk bertanya 'mengapa'. Sedangkan, persoalan 'mengapa' adalah lebih penting untuk mencapai sesuatu perkara. Orang yang tahu 'bagaimana', belum tentu akan bertindak, tetapi orang yang tahu 'mengapa' pasti akan bertindak.

'Mengapa' atau sebab untuk mencapai segala sesuatu adalah antara pembuka jalan menuju kejayaan. Di mana ada kemahuan di situ ada highway!

Ia juga adalah penunjuk aras kemahuan seseorang. Semakin banyak 'mengapa' atau sebab untuk mencapai sesuatu, maka semakin baik. Ia akan menjadi pembakar semangat untuk bertindak.

Justeru, hari ini mari kita berfikir mengapa mahu jadi kaya? Untuk apa kekayaan itu buat kita? Apakah ertinya menjadi kaya?

Berikan 10 sebab kita mahu jadi kaya. Jika lebih banyak, itu lebih baik. Paling penting sebab perlu menjadi kaya adalah agar dapat berbakti kepada umat, dibelanjakan di jalan Allah dan menyara keluarga. Ini wajib ada dalam senarai. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda mempunyai pendapat, pandangan dan pengalaman berkenaan topik yang dituliskan di atas? Tuliskan di bawah dan kongsikan bersama kami.