Klik LIKE untuk dapatkan kemas kini melalui Facebook anda.

Menyalurkan informasi untuk orang makan gaji dan orang bisnes untuk lebih berjaya dalam kerjaya, kewangan dan bisnes dengan cara patuh syariah.

PENDAPATAN AKTIF, PASIF & PORTFOLIO



     # 1 - Pendapatan Aktif.

Pendapatan yang didapati dengan melakukan sesuatu pekerjaan. Ada kerja, baru ada pendapatan. Sekiranya tiada sebarang kerja kita lakukan maka, pendapatan kita juga berhenti.

Contoh pekerjaan yang menjana pendapatan aktif adalah guru, kerani, polis, peguam, orang yang bekerja sendiri dan banyak lagi. Jika ada kerja yang dilakukan, maka baru dibayar gaji. Jika tiada kerja yang dilakukan, maka tiada gaji yang akan dibayar.

     # 2 - Pendapatan Pasif.

Pendapatan yang didapati dengan melakukan kerja dalam usaha yang amat sedikit. Kita cuba berusaha sekali, dan berpeluang menjana pendapatan berkali-kali.

Contoh pekerjaan yang menjana pendapatan pasif ini adalah penulis buku dan pelabur hartanah. Dengan hanya menulis sebuah buku, penulis akan mendapat royalti setiap tahun apabila bukunya mendapat sambutan. Bagi pelabur hartanah, mereka membeli rumah dan menyewakannya. Setiap bulan mereka akan mendapat bayaran sewa daripada penyewa tanpa perlu bekerja.

     # 3 - Pendapatan Portfolio.

Pendapatan ini adalah pendapatan yang dijana melalui capital gains. Contoh, kita membeli emas, perak atau saham pada harga tertentu. Apabila harga emas, perak atau saham naik, maka kita menjualnya pada harga yang tinggi daripada harga ketika kita beli. Saat itu kita mendapat keuntungan kerana kenaikan nilainya.

Jika dilihat berpandukan Cashflow Quadrant yang diperkenalkan Robert T. Kiyosaki, mereka yang menjana pendapat aktif berada pada kuadran E dan S. Manakala mereka yang menjana pendapatan pasif dan portfolio berada pada kuadran B dan I.

Dalam kategori mana pendapatan yang sedang anda usahakan sekarang?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda mempunyai pendapat, pandangan dan pengalaman berkenaan topik yang dituliskan di atas? Tuliskan di bawah dan kongsikan bersama kami.