Klik LIKE untuk dapatkan kemas kini melalui Facebook anda.

Menyalurkan informasi untuk orang makan gaji dan orang bisnes untuk lebih berjaya dalam kerjaya, kewangan dan bisnes dengan cara patuh syariah.

DI MANA MAHU CARI MODAL BISNES?

 
"Di mana mahu cari modal bisnes?" Itu persoalan yang berlegar dalam fikiran setiap orang baru dalam dunia bisnes. Untuk dapatkan modal, terdapat pelbagai cara.

Meminjam daripada bank, meminjam daripada ahli keluarga dan orang sekeliling, gunakan wang pelaburan orang lain atau menggunakan wang simpanan kita sendiri.

Jika kita pertama sekali memulakan bisnes, tiada pengalaman, cara yang terbaik adalah dengan menggunakan wang simpanan sendiri.

Meminjam wang daripada bank untuk memulakan bisnes adalah amat berisiko, ini kerana lebih 60 peratus bisnes gulung tikar tidak sampai 5 tahun beroperasi.

Jika bisnes kita rugi dan gagal, akibatnya kita akan hidup susah. Sudahlah mata pencarian tertutup kerana bisnes gulung tikar, dikejar pula oleh bank untuk bayar hutang.

Meminjam dengan ahli keluarga dan rakan-rakan tidak kurang juga risikonya. Jika kita tidak dapat membayar semula wang yang kita pinjam, ia boleh meretakkan hubungan dan hilang kepercayaan.

Justeru, cara yang terbaik adalah memulakan bisnes dengan apa yang ada dalam tangan kita. Wang simpanan. Jika tiada wang simpanan, maka mulalah untuk menyimpan daripada sekarang.

Berapa Modal yang Kita Perlu?


Untuk mula bisnes kita tidak perlu modal yang banyak, dan tidak semestinya guna peralatan yang canggih dan mahal. Mungkin kita boleh guna peralatan yang sudah sedia ada di rumah kita.

Dengan wang bawah RM100 kita sebenarnya sudah boleh memulakan bisnes. Pengalamana saya bersama ibu saya, kami pernah mencuba memulakan bisnes burger dari rumah dengan modal kurang daripada RM50 sahaja untuk beli bahan asas.

Dengan menggunakan peralatan sedia ada di rumah, tanpa memerlukan tempat khas untuk memasak daging burger, akhirnya dengan modal RM50, kami berjaya gandakan menjadi lebih RM200 ringgit.

Itu antara pengalaman berharga yang saya pelajari di awal menceburi dunia bisnes. Biar kecil, asal berhasil.

Mulakan bisnes kecil-kecilan dengan modal yang kecil, simpan untung, kemudian besarkan atau tutup dan buka bisnes baru dengan untung yang sudah dikumpulkan.

(Sumber gambar: mybiebie)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda mempunyai pendapat, pandangan dan pengalaman berkenaan topik yang dituliskan di atas? Tuliskan di bawah dan kongsikan bersama kami.