Klik LIKE untuk dapatkan kemas kini melalui Facebook anda.

Menyalurkan informasi untuk orang makan gaji dan orang bisnes untuk lebih berjaya dalam kerjaya, kewangan dan bisnes dengan cara patuh syariah.

PIKAT PELANGGAN DENGAN BAHASA SOPAN.



 
Bahasa pengantar dalam bisnes memainkan peranan yang penting, terutama ketika berbual dan bercakap dengan pelanggan dan diruang bisnes. Ia boleh mencerminkan imej perniagaan kita kepada pelanggan yang berkunjung, sama ada baik atau buruk.

Pelanggan cukup suka bila kita memanggil mereka dengan panggilan yang memuliakan mereka, seperti tuan, puan, cikpuan dan seumpamanya, lalu membuatkan mereka suka untuk berurusan lagi dengan kita . Sebaliknya, jika kita berbahasa kurang elok, jangan hairan itu kali terakhir mereka berurusan dengan kita.

Pernah satu ketika saya pergi ke sebuah kedai gunting, sebaik beredar daripada kedai gunting tersebut, saya berkata dalam hati bahawa saya tidak akan kembali semula ke sana.

Ini kerana, sepanjang rambut saya digunting, orang-orang di premis tersebut tidak berhenti berkata perkataan yang kurang elok dan memaki.

Saya berharap, sepanjang saya berada di sana, saya dapat menenangkan fikiran dan bertenang seketika, tetapi saya malangnya mood saya menjadi rosak, kerana kata-kata kurang elok sesama pekerja di kedai gunting tu.

Malah, ketika saya berada di premis tersebut, ada pelanggan yang kurang berpuas hati, lalu pekerja di kedai gunting itu bersuara ‘tegas’ kepadanya. Meski kata-kata tersebut bukan ditujukan kepada saya, tetapi ia memberikan rasa kurang senang di hati saya.

Alangkah baiknya, sekiranya pekerja tersebut berbahasa dengan baik dan sopan. Ia pasti akan menjaga imej mereka di mata pelanggan.

Sebelum beredar saya diberikan satu kad yang ditanda, jika saya mendapatkan khidmat gunting rambut di sana selama beberapa kali, saya akan mendapat khidmat gunting percuma, tetapi kelebihan itu tidak menarik hati saya apabila teringat pekerja di premis yang kurang sopan.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda mempunyai pendapat, pandangan dan pengalaman berkenaan topik yang dituliskan di atas? Tuliskan di bawah dan kongsikan bersama kami.