Klik LIKE untuk dapatkan kemas kini melalui Facebook anda.

Menyalurkan informasi untuk orang makan gaji dan orang bisnes untuk lebih berjaya dalam kerjaya, kewangan dan bisnes dengan cara patuh syariah.

6 SOALAN MEMBINA STRATEGI CONTENT MARKETING.



Dalam artikel ‘Content Marketing, Bina Kredibiliti dengan Informasi’ yang lepas telah dijelaskan definisi Content Marketing dan bagaimana ia berfungsi. Pada kali ini, saya ingin kongsikan dengan anda secara ringkas langkah-langkah untuk menghasilkan strategi Content Marketing dengan mudah seterusnya menghasilkan content yang:

              •    Berkualiti.
              •    Disukai prospek.
              •    Membina kredibiliti.
              •    Meningkatkan kepercayaan prospek.

Untuk menerangkan langkah penggunaan Content Marketing dalam sesebuah bisnes sebenarnya memerlukan penulisan yang panjang. Tetapi, di sini saya mudahkan buat anda dengan mencatatkan beberapa poin dan langkah berbentuk soalan.

     # 1 – Apakah bidang bisnes anda?

Dengan memahami bidang bisnes anda, ia menjadi kunci utama untuk anda tahu apakah content yang bakal dihasilkan nanti.

Jika bisnes anda adalah menyediakan produk makanan, maka nanti anda boleh hasilkan content yang berkaitan dengan makanan.

Jika bisnes anda menjual produk kesihatan dan kecantikan, anda boleh menghasilkan content berupa tip-tip kecantikan yang ringkas sebagai penarik prospek mendekati anda.

     # 2 – Apakah pelanggan anda mahu dan perlu?

Dengan mengetahui apa yang pelanggan anda mahu, anda akan dapat menghasilkan content yang berkesan untuk menarik hati pelanggan anda. Content yang berkualiti adalah content yang diminati oleh pelanggan dan mempunyai kaitan dengan bisnes anda.


Contoh dalam pemasaran produk Maggi, syarikat Nestle mencipta dan mengongsikan secara percuma resepi-resepi masakan yang mudah dengan menggunakan produk manggi. Ia disampaikan kepada pengguna sasaran mereka melalui TV dan juga internet. Tujuannya agar pengguna mencuba resepi tersebut, dan mendapatkan produk Maggi.

     # 3 – Apakah objektif content yang anda ingin buat?

Apakah objektif atau matlamat anda menghasilkan content? Meningkatkan kredibiliti dan jenama, mendidik dan beri gambaran awal dalam minda pelanggan tentang produk dan servis anda, menghiburkan pelanggan atau prospek agar mereka tertarik kepada anda, dan meningkatkan interaksi pelanggan anda dengan servis dan produk anda?


Anda perlu jelas perkara ini, agar content yang anda bakal hasilkan nanti lebih terarah. Dengan matlamat dan objektif anda dapat mengukur, sejauh mana usaha yang anda lakukan, adakah ia tercapai atau sebaliknya.

     # 4 – Apakah saluran yang anda gunakan untuk menyebarkan content anda?

Terdapat pelbagai medium yang anda boleh gunakan untuk menyebarkan content anda. Secara umumnya ia terbahagi kepada dua, iaitu online dan offline. Jika anda menyebarkan secara online anda boleh menggunakan laman sosial, blog dan emel.

     # 5 – Apakah format atau bentuk content yang anda gunakan untuk penyebaran?

Berdasarkan pemahaman anda terhadap pelanggan anda, apakah format atau bentuk content yang anda gunakan? Webinar, video, artikel blog, infografik, ebook percuma, seminar percuma, buku, poster dan banyak lagi?


Apakah jenis kandungan content yang anda sajikan? Panduan, penyelesaian masalah, laporan dan kajian kes, berita penemuan baru berkaitan perkara diminati pelanggan dan bisnes anda?

     # 6 – Apakah usaha yang paling berkesan untuk bisnes anda?

Pemasaran adalah aktiviti yang berterusan dalam sesebuah bisnes. Anda perlu tahu apakah jenis content, medium atau saluran dan bentuk yang disukai oleh pelanggan anda dan berjaya membawa pulangan kebaikan kepada bisnes anda.

Dapatkan maklum balas pelanggan anda tentang content yang disajikan, atau perhatian bagaimana reaksi mereka terhadap conteng marketing yang anda lancarkan.


Buat rekod prestasi bisnes anda daripada masa ke semasa agar anda dapat memantau dan menilai usaha yang anda telah lakukan.

Pemasaran adalah antara aktiviti penting untuk membentuk bisnes yang berjaya. Penggunaan strategi pemasaran mempengaruhi jualan sesebuah bisnes, sama ada rendah atau pun tinggi. Disebabkan itu, Puan Ainon Mohd, pernah berkongsi tip bisnes melalui Facebook beliau, jika jualan kurang, tingkatkan pemasaran.

Memfokuskan usaha anda kepada jualan semata-mata, hanya memberi keuntungan jangka pendek buat bisnes anda. Tetapi, jika anda memberi fokus kepada pemasaran ia akan menjana keuntungan jangka panjang buat bisnes anda.


( Sumber gambar: business2community, toprankblog, pardot , readytalkmaggi )



1 ulasan:

  1. ezTalks is the world's leading online video conferencing provider that enables you to connect with people anywhere and anytime.
    free video conferencing
    zoom vs webex
    facetime vs skype
    alternatives to gotomeeting

    BalasPadam

Anda mempunyai pendapat, pandangan dan pengalaman berkenaan topik yang dituliskan di atas? Tuliskan di bawah dan kongsikan bersama kami.