Klik LIKE untuk dapatkan kemas kini melalui Facebook anda.

Menyalurkan informasi untuk orang makan gaji dan orang bisnes untuk lebih berjaya dalam kerjaya, kewangan dan bisnes dengan cara patuh syariah.

3 PUNCA KEGAGALAN PEMASARAN.



Pemasaran adalah satu bahagian yang amat penting dalam bisnes. Ia adalah usaha memahami kehendak pengguna, kemudian memenuhinya dan menjana keuntungan. Tanpa pemasaran, sesebuah bisnes tidak akan berjaya menjana keuntungan.

Kekuatan pemasaran sesebuah bisnes antara penentu adakah sesebuah bisnes akan terus hidup atau akan gulung tikar.

Terdapat 3 perkara yang menyebabkan berlakunya kegagalan pemasaran:

     # 1 - Tiada Ilmu Pemasaran Yang Betul.

Melakukan pemasaran secara ikut suka dan tanpa ilmu yang betul membuatkan pemasaran gagal. Tiada hasil yang diperolehi dikemudian hari. Kita menyangka bahawa apa yang kita lakukan adalah betul, namun rupa-rupanya kita tersilap langkah.

     # 2 - Tiada Perancangan Pemasaran.

Gagal merancang, bererti merancang untuk gagal. Mudah difahami bukan? Justeru, buat perancangan dalam pemasaran. Bagaimana ia dilakukan, berapa tempoh tertentu untuk dijadikan ukuran, apakah alat pemasaran yang digunakan dan sebagainya.

     # 3 - Tidak Konsisten Dalam Pemasaran.

Tidak salah ingin mencuba pelbagai strategi pemasaran, tetapi pastikan kita dapat fokus dan memberikan usaha yang sesuai terhadap strategi yang digunakan. Jangan lepas 5 hari cuba pemasaran A, guna pula pemasaran B, kemudian lepas 10 hari pemasaran B, guna pula pemasaran C.
 

Untuk berjaya dalam pemasaran, kita mestilah mempunyai ilmu yang betul, perancangan yang jelas dan konsisten dalam tindakan. Sekiranya anda tidak mempunyai strategi pemasaran yang jelas sehingga kini, dua strategi pemasaran yang saya cadangkan buat anda adalah Content Marketing dan Permission Marketing.


(Sumber gambar: business2community, smpsarizona)




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda mempunyai pendapat, pandangan dan pengalaman berkenaan topik yang dituliskan di atas? Tuliskan di bawah dan kongsikan bersama kami.