Klik LIKE untuk dapatkan kemas kini melalui Facebook anda.

Menyalurkan informasi untuk orang makan gaji dan orang bisnes untuk lebih berjaya dalam kerjaya, kewangan dan bisnes dengan cara patuh syariah.

BAGAIMANA MAHIR MENDENGAR & DISENANGI ORANG?



Mendengar adalah satu bahagian penting dalam komukasi dengan orang yang ada di sekeliling kita. Dengan mempunyai kemahiran mendengar yang betul, kita akan mudah menjadi seorang yang disenangi dan mampu menyelesaikan banyak masalah dalam kehidupan ini.

Setiap perbualan yang baik dan harmoni dimulai dengan menjadi pendengar yang baik. Begitu juga banyak permasalahan yang timbul dalam hidup kita adalah disebabkan kurang mendengar apa yang disampaikan orang lain, lantas mengakibatkan salah faham. Daripada masalah keluarga sehingga ke masalah di tempat kerja dan di mana sahaja.



Allah s.w.t menciptakan kita dengan dua telinga dan satu lidah, agar kita lebih banyak mendengar daripada banyak berkata-kata. Seseorang pernah berpesan kepada anaknya,

“Wahai anakku, belajarlah seni mendengar seperti mana kamu belajar seni berkata-kata.”

Mendengar boleh dikategorikan kepada dua, iaitu aktif dan pasif. Pendengar yang aktif adalah pendengar yang memberikan respon dan maklum balas, sedangkan pendengar yang pasif hanya duduk diam dan mendengar sahaja.

Ada waktunya kita perlu menjadi pendengar aktif dan ada waktunya juga kita perlu menjadi pendengar pasif.

Berikut adalah tip dan teknik yang kita boleh amalkan untuk menjadi pendengar yang baik dan disenangi oleh orang di sekeliling kita:
  1. Berhenti berkata-kata dan berikan peluang kepada orang lain untuk berkata apa yang mereka mahukan.
  2. Pandang orang yang berkata-kata dengan kita, ia akan membuatkan dia merasa kita mengambil perhatian terhadap perkara yang disuarakannya.
  3. Berikan respon terhadap dengan memberikan pendapatan, sokongan atau bertanya soalan.
  4. Jangan menyampuk perbualan orang lain. Sekiranya terpaksa, mohon maaf terlebih dahulu dan mohon izin untuk bicara.
  5. Ulangi sedikit apa yang diucapkan oleh orang yang berkata-kata itu, dengan itu ia akan menampakkan kita benar-benar serius mendengar ucapannya.
  6. Gunakan bahasa badan yang sesuai apabila mendengar seperti senyum apabila orang lain menyampaikan berita gembira, postur badan dan cara duduk yang betul.
  7. Empathi dan cuba menyelami perasaan orang yang berkata-kata kepada kita.


Islam mengajarkan umatnya agar menjadi pendengar yang baik. Bahkan, jika direnungi, sifat penghuni neraka adalah mereka yang tidak mendengar dengan baik, dengan itu mereka tidak memahami wahyu Allah dan tidak beriman dengannya.

Allah s.w.t berfirman:
“Sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat).” (Surah al-A’raaf:179)
Dengan menjadi pendengar yang baik kita akan dapat memahami apa yang disampaikan orang lain serta mengelakkan salah faham dan masalah. Selain itu, dengan mendengar kita juga dapat memperolehi ilmu dan info baru dalam kehidupan seharian dan seterusnya menjadi orang yang disenangi oleh orang lain.


(Sumber gambar: treteskid, forbes, jackeeholder)



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda mempunyai pendapat, pandangan dan pengalaman berkenaan topik yang dituliskan di atas? Tuliskan di bawah dan kongsikan bersama kami.