Klik LIKE untuk dapatkan kemas kini melalui Facebook anda.

Menyalurkan informasi untuk orang makan gaji dan orang bisnes untuk lebih berjaya dalam kerjaya, kewangan dan bisnes dengan cara patuh syariah.

3 TIP URUS MASA USAHAWAN INTERNET.


 
Masa adalah antara aset dan modal terpenting yang kita milik dalam hidup, selain wang ringgit. Masa lebih penting daripada wang. Andai wang hilang, kita boleh mencarinya semula, tetapi masa yang pergi tidak akan kembali.

Sebagai usahawan yang berkecimpung dalam bisnes internet, satu masalah yang biasa dihadapi oleh usahawan-usahawan di internet adalah silap mengurus masa. Ada yang duduk berjam-jam di depan komputer, tetapi hasil yang diperolehi adalah kurang. Tidak sedikit aktiviti melencong daripada aktiviti bisnes.



Pada kali ini, saya ingin berkongsi untuk manfaat bersama adalah beberapa panduan mudah untuk pengurusan masa bagi usahawan internet.
  1. Buat jadual waktu untuk urus bisnes setiap hari. Misalnya masa untuk online bisnes adalah 4 jam setiap hari. 1 jam pagi. 1 jam tengahari. 1 jam petang dan 1 jam malam. Pada waktu tersebut, fokus kepada urusan bisnes sahaja berbanding urusan peribadi.
    .
  2. Setiap kali mahu online tanya diri, “Apa yang saya mahu buat?”. Sediakan senarai tugas yang mahu dilakukan, kemudian susun tugasan tersebut mengikut prioriti atau keutamaan. Dahulu perkara yang lebih penting ke atas perkara penting.
    .
  3. Sediakan jam lonceng atau ‘reminder’ dalam telefon untuk mengingatkan berapa lama kita perlu online. Ini bagi mengelakkan kita daripada terbabas dan terlebih waktu daripada yang sepatutnya. Dengan meletakkah tempoh, ia akan buat kita lebih fokus.
Mudah bukan 3 tip ini? Mudah, tetapi ia memberikan impak yang besar kepada bisnes kita sebagai usahawan internet.

Silakan untuk kongsi artikel ini bersama rakan usahawan internet anda. Terutama yang buat bisnes di laman sosial Facebook.


(Sumber gambar: wallsave





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda mempunyai pendapat, pandangan dan pengalaman berkenaan topik yang dituliskan di atas? Tuliskan di bawah dan kongsikan bersama kami.