Klik LIKE untuk dapatkan kemas kini melalui Facebook anda.

Menyalurkan informasi untuk orang makan gaji dan orang bisnes untuk lebih berjaya dalam kerjaya, kewangan dan bisnes dengan cara patuh syariah.

11 STRATEGI PEMASARAN KFC.


Restoran Kentucky Fried Chicken (KFC) menjadi salah satu restoran yang menjana keuntungan besar pada setiap tahun di dunia. Antara yang pastinya menyumbang kepada keuntungan tersebut adalah strategi pemasaran KFC yang berkesan.


Berikut adalah antara strategi yang digunakan oleh mereka:
  1. Produk Baru – Pada setiap tahun KFC akan mengeluarkan dan memperkenalkan produk atau resepi baru, sambil mengekalkan resepi Original. Pengeluaran ini hanya dilakukan dalam waktu yang terhad sahaja.
  2. Mengikut Musim – Biasanya resepi baru itu akan mula dijual pada musim tertentu, seperti sempena musim perayaan. Perhatian iklan KFC yang ditayangkan di TV berubah mengikut perayaan. Pernah juga mengikut trend. Ketika muzik K-Pop dan Korea mendapat sambutan hangat, KFC Spicy Korean Crunch telah diperkenalkan.
  3. Waktu Makan – Pada jam 12.00 - 3.00 petang dan 6.00 – 9.00 malam adalah waktu biasa bagi orang ramai makan tengahari dan makan malam, maka menu khas diperkenalkan pada waktu tersebut dengan harga murah, bagi menarik lebih ramai pelanggan.
  4. Pemberian Kupon – Pemberian kupon diskaun kepada orang ramai, sama ada diberikan secara terbuka di tempat awam atau juga melalui pembelian barang lain. Misalnya membeli minyak di stesen minyak, kita akan dapat kupon diskaun KFC. Begitu juga dengan pembelian kupon isi semula kredit, Hot Ticket daripada Maxis.
  5. Waktu Operasi – Pada waktu cuti, sabtu & ahad, Restoran KFC akan beroperasi lebih awal daripada waktu bekerja, isnin hingga jumaat. Waktu operasi restoran dipanjangkan pada waktu yang tertentu.
  6. Pandu Lalu – Pembukaan KFC Pandu Lalu atau Drive Thru di kawasan dan lalu yang menjadi penghubung utama daripada satu tempat ke tempat lain. Dengan penyediaan ruang ini, ia akan memudahkan pelanggan dan mereka tidak perlu keluar daripada kereta untuk membeli di Restoran KFC lagi.
  7. Keseragaman – Restoran KFC mengamalkan prinsip keseragaman bagi pekerja KFC. Mereka memakai uniform yang seragam, bersesuai dengan imej mereka. Selain itu, penjaga kaunter bayaran juga menggunakan ungkapan dan ayat yang seragam.
  8. Pelanggan Yang Menunggu – Pelanggan yang menunggu makanan yang belum siap dimasak untuk dibawa pulang, akan diberi minuman percuma. Ini membuatkan pelanggan berasa dihargai dan tidak menunggu begitu lama.
  9. Tiada Televisyen –  Tiada Restoran KFC yang menyediakan televisyen yang menyiarkan wayang. Justeru, pelanggan tidak akan menunggu terlalu lama di restoran tersebut dan memberikan peluang kepada pelanggan lain untuk mendapatkan ruang di dalam premis.
  10. Wifi Percuma – Mengetahui penggunaan telefon pintar yang mempunyai wifi bakal menjadi semakin meluas, semenjak dahulu KFC telah menyediakan wifi percuma dalam premis perniagaan mereka.
  11. Mesra Kanak-kanak – KFC tidak hanya mensasarkan orang dewasa. Ia juga mensasarkan kanak-kanak sebagai pelanggan mereka. Justeru, pada waktu tertentu KFC akan memberikan mainan percuma apabila pelanggan memberi menu yang tertentu. Mainan yang disediakan pula adalah bersesuaian dengan trend semasa. Selain itu, KFC Chicky Club diperkenalkan bagi mendekati golongan kanak-kanak.

Demikian beberapa strategi yang digunakan oleh Restoran KFC untuk meningkatkan jualan dan keuntungan mereka pada setiap tahun. Terdapat banyak lagi langkah pemasaran yang dilakukan oleh KFC, namun hanya 11 sahaja yang saya senaraikan.

Sekiranya anda menjalankan bisnes restoran, anda boleh mengubah suai strategi pemasaran di atas, agar bersesuaian untuk meningkatkan jualan dan keuntungan bisnes restoran anda.


(Sumber gambar: skar, zeebric, kfc)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda mempunyai pendapat, pandangan dan pengalaman berkenaan topik yang dituliskan di atas? Tuliskan di bawah dan kongsikan bersama kami.