Klik LIKE untuk dapatkan kemas kini melalui Facebook anda.

Menyalurkan informasi untuk orang makan gaji dan orang bisnes untuk lebih berjaya dalam kerjaya, kewangan dan bisnes dengan cara patuh syariah.

4 KESILAPAN USAHAWAN ONLINE.

Satu perkara yang merunsingkan dan malang sebagai usahawan adalah apabila tiada orang beli produk kita. Banyak produk yang tersadai, modal hangus dan sebagainya. Demikian juga jualan yang kurang. Setiap daripada kita yang bergelar usahawan pasti mengimpikan jualan masuk setiap hari dan akaun kita menerima kemasukan wang bertubi-tubi. Alangkah indah saat itu, bukan?


Berikut adalah 4 perkara yang dikenal pasti sebagai sebab mengapa tiada orang membeli daripada kita atau mengapa jualan kita rendah.

     # 1 - Bisnes Syok Sendiri.

Apabila memulakan bisnes tidak sedikit daripada kita yang bertanya, “Apakah produk yang boleh dijual?”. Kita memulakan bisnes dengan memikirkan produk terlebih dahulu, tanpa mengambil kira apa yang pengguna mahu. Kita syok sendiri buat bisnes, rasa-rasa permintaan tinggi. Bila sudah laburkan modal, mula operasi, baru kita sedar rupanya produk yang kita jual tiada permintaan di internet.

Tidak kurang juga yang berfikir untuk memulakan bisnes yang berkaitan dengan perkara yang disukai dan menjadi hobi semata-mata.

Untuk memulakan bisnes, mulakan daripada pengguna. Lihat pasaran. Apakah produk atau servis yang ada permintaan. Lebih baik jika kita dapat cari bisnes yang ada permintaan pasaran dan ia bersesuai dengan minat kita.

     # 2 - Tersilap Target Pengguna.

Kita mempunyai produk yang bagus, tetapi tersilap target pengguna. Produk atau servis tidak sesuai dengan golongan yang kita sasarkan. Kerap berlaku kepada usahawan di Facebook, mereka ‘add’ orang yang tidak mempunyai potensi untuk menjadi pelanggan.

Misalnya, mereka mahu menjual produk untuk wanita, tetapi setiap hari yang di’add’ menjadi rakan Facebook adalah daripada kalangan lelaki. Akhirnya, promosi banyak, namun tiada jualan yang masuk.

     # 3 - Ayat Iklan ‘Lembik’.

Kemahiran copywriting yang lemah dan ayat iklan yang kurang padan. Misalnya ayat iklan menjelaskan tentang produk dengan cara yang sukar difahami oleh prospek. Tiada menjelaskan tentang manfaat-manfaat yang dimahukan oleh prospek.

Gunakan perkataan yang sesuai dan ‘familiar’ dengan prospek, ini membuatkan mereka lebih tertarik dengan ayat iklan kita. Setiap perkatan mempunyai ‘kuasa’ yang tersendiri. Pemilihan kata yang betul, mampu membuatkan akaun bank kita diserang wang secara bertubi-tubi.

Ini boleh bantu anda untuk bina ayat jualan yang 'power' ---> http://tinyurl.com/ayatjualanpower

     # 4 - Proses Membeli Susah.

Prospek mahukan perkara yang mudah. Apabila cara-cara untuk mendapatkan sebuah produk adalah susah, maka ia hati prospek tertutup untuk mendapatkan produk kita. Justeru, susun cara mendapatkan produk kita dengan mudah. Sekurang-kurang 2 atau 3 langkah sahaja. Pantas dan mudah, itu sifat yang perlu dimiliki jika mahu berjaya. Soal harga, ia perkara nombor dua.

Jika anda ingin buat duit di Facebook, sila klik sini ---> http://tinyurl.com/mesinduitfb02



Semoga bermanfaat buat anda.


(Sumber gambar: wikihow)

1 ulasan:

Anda mempunyai pendapat, pandangan dan pengalaman berkenaan topik yang dituliskan di atas? Tuliskan di bawah dan kongsikan bersama kami.