Klik LIKE untuk dapatkan kemas kini melalui Facebook anda.

Menyalurkan informasi untuk orang makan gaji dan orang bisnes untuk lebih berjaya dalam kerjaya, kewangan dan bisnes dengan cara patuh syariah.

4 KELEBIHAN BISNES ONLINE.



Bisnes dapat dibahagikan kepada dua, iaitu online dan offline. Setiap bisnes ini mempunyai kelebihannya yang tersendiri. Ada yang cenderung buat bisnes online. Ada yang cenderung buat bisnes offline. Malah, ada juga yang menggabungkan kedua-dua bisnes ini dan menjana pendapatan yang lumayan.

Saya adalah orang yang cenderung kepada bisnes online, dan pada hari ini, saya ingin berkongsi dengan anda tentang kelebihan buat bisnes secara online secara ringkas. Apa yang saya tulis ini adalah daripada sudut pandang saya sebagai seorang usahawan online.


     # 1 - Modal Permulaan Rendah.

Apabila memulakan bisnes online, anda tidak perlu modal yang besar - biasanya. Dengan wang kurang daripada RM500 pun anda sudah boleh memulakan bisnes anda sendiri. Berbanding dengan buat bisnes ‘offline’ anda mungkin terpaksa membelanjakan lebih daripada RM1000 untuk sehingga kepada puluhan ribu memulakan bisnes pertama anda. Ini kerana bisnes online tidak memerlukan anda untuk menyewa kedai untuk bisnes dan membeli perabot-perabot dan perkakas untuk memulakan perniagaan anda.


     # 2 - Boleh Buat Dari Rumah Sahaja.

Anda boleh memulakan bisnes online daripada rumah, asalkan ada internet, akaun bank dan komputer. Budaya bisnes dan bekerja di rumah ini, dikenali dengan SOHO. Berbanding bisnes offline, anda mungkin perlu untuk menyewa kedai atau premis untuk memulakan bisnes offline anda. Ketika ini, sewa kedai sahaja bukannya semurah yang disangka.


Sebaliknya, untuk membina premis bisnes online pula, anda mempunyai banyak pilihan sama ada secara berbayar atau pun percuma. Jika anda mahukan yang percuma, anda boleh menggunakan Facebook dan Blog untuk dijadikan premis perniagaan anda, tanpa perlu mengeluarkan duit untuk menggunakan keduanya – melainkan anda perlu bayar elektrik dan bil internet sahaja.


     # 3 - Bisnes 24 Jam Sehari Semalam.

Ada orang salah sangka, apabila buat bisnes online maka kita perlu berada di hadapan komputer sepanjang masa dan melayan pelanggan. Itu adalah kefahaman yang silap. Bisnes online boleh diautomasi atau dengan erti kata mudah, bisnes online masih boleh dilakukan walaupun anda tidak berada di hadapan komputer. Ia boleh dilakukan secara automatik.

Dengan peralatan dan perisian yang canggih pada zaman ini, anda boleh jadualkan tentang promosi anda di internet, tanpa perlu duduk depan komputer sepanjang hari. Misalnya, untuk mengirim dan mengemas kini status Facebook perniagaan anda secara automatik, anda boleh menggunakan perisian Hootsuite. Perisian Hootsuite memudahkan anda untuk menjadualkan kemas kini status Facebook anda, pada bila masa sahaja yang anda sukai

Ini berbeza dengan bisnes offline, anda perlu berada berada di kedai anda setiap hari. Tiada perisian khusus untuk anda melakukannya secara automatik, melainkan anda perlu mengupah pekerja.


     # 4 - Boleh Dilakukan Di Mana Sahaja.

Anda boleh buat bisnes online di mana sahaja, asalkan ada komputer dan talian internet. Berbeza dengan bisnes offline, jika anda menyewa rumah kedai untuk memulakan bisnes anda, maka biasanya anda tidak boleh berpindah-randah sesuka hati. Jika anda tidak menyewa rumah kedai dan melakukan bisnes secara bergerak pula,  pastinya anda akan memerlukan kenderaan khusus untuk melakukan bisnes anda. Jika tidak bijak mengatur perniagaan anda dengan baik, mungkin anda akan terikat dengan bisnes anda dan kurang bebas.







PS: Mahukah anda mempelajari ilmu menjana pendapatan daripada rumah? Klik sini ----> Jana RM800-RM1,000 Secara Part Time Dari Rumah!



(Sumber gambar: MakeIklan, RahsiaNiaga)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda mempunyai pendapat, pandangan dan pengalaman berkenaan topik yang dituliskan di atas? Tuliskan di bawah dan kongsikan bersama kami.