Klik LIKE untuk dapatkan kemas kini melalui Facebook anda.

Menyalurkan informasi untuk orang makan gaji dan orang bisnes untuk lebih berjaya dalam kerjaya, kewangan dan bisnes dengan cara patuh syariah.

RAHSIA PAKAR PEMASAR INTERNET (3) : PEMASARAN EMEL.



Dalam artikel lepas saya telah kongsikan dengan anda 2 perkara yang merupakan ciri-ciri majoriti pakar pemasar internet, iaitu mempunyai produk sendiri dan kerjasama rangkaian atau ‘networking’.

Di sini saya berkongsi dengan anda ciri ketiga pakar pemasar internet sehingga mereka berjaya menjana 5-6 angka hanya melalui internet. Daripada tajuk artikel ini, anda sudah tahu bahawa ciri yang akan saya kongsi dengan anda adalah berkenaan emel.

Cuba semak nama-nama pakar pemasar internet yang saya nyatakan dalam artikel sebelum ini, pasti kita akan melihat semuanya menggunakan emel sebagai ‘senjata’ jualan dan pemasaran mereka.

Tidak sahaja menjadi alat perhubungan antara satu sama lain secara maya, emel juga adalah satu alat atau medium pemasaran yang telah digunakan sekian lama. Ia telah wujud sebelum ‘meletupnya’ dunia media sosial seperti Facebook, Friendster dan Myspace.

Malah ada pendapat yang menyatakan bahawa pemasaran emel adalah lebih ampuh dan berkesan daripada teknik pemasaran media sosial seperti Facebook. Ini kerana, apabila seseorang mengirim emel menggunakan aplikasi autoresponder (Aweber, Getrespones, Emelmatik dan lainnya), emel dikirim pasti akan sampai kepada emel yang berada dalam rekod senarainya.



Di sisi lain, orang yang mempunyai emel adalah lebih ramai daripada mempunyai Facebook. Orang yang mempunyai Facebook semestinya akan mempunyai emel, tetapi orang yang mempunyai emel tidak semestinya mempunyai Facebook.

Antara strategi yang biasa digunakan oleh pakar pemasaran adalah memberikan produk percuma kepada prospek atau pengguna sasaran dengan meminta mereka mengisi borang langganan atau opt-in terlebih dahulu.

Dengan emel prospek yang ada dalam rekod mereka, ia akan membolehkan mereka untuk menghubungi prospek semula di kemudian hari, membina hubungan baik, kredibiliti dan mempromosi produk mereka kepada prospek pada bila-bila masa yang mereka kehendaki.

Sekiranya anda berminat mempelajari pemasaran emel dengan lebih lanjut saya cadangkan agar anda pergi ke RahsiaEmel.Com, (klik) di sana anda akan mendapat informasi lanjut dan mendalam mengenai strategi pemasaran emel.

Semoga bermanfaat.





(Sumber gambar: socialbrite, infographicb2b)




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda mempunyai pendapat, pandangan dan pengalaman berkenaan topik yang dituliskan di atas? Tuliskan di bawah dan kongsikan bersama kami.