Klik LIKE untuk dapatkan kemas kini melalui Facebook anda.

Menyalurkan informasi untuk orang makan gaji dan orang bisnes untuk lebih berjaya dalam kerjaya, kewangan dan bisnes dengan cara patuh syariah.

7 FORMULA JURUJUAL BERPENGARUH.




Menjual Sebagai Nadi Bisnes.

Apabila kita menceburkan diri dalam bisnes, maka kita tidak boleh melarikan diri daripada menjual. Sama ada kita menjual produk, servis atau idea dan diri kita.

Jualan adalah nadi bisnes kita untuk terus hidup. Tanpa jualan, maka bisnes kita tidak akan mampu untuk membangun, sebaliknya akan mati.

Robert T. Kiyosaki penulis buku kewangan bestseller berkata:

"Jika kamu tidak pandai menjual, maka kamu tidak boleh menjadi usahawan!” - Rich Dad's Before Your Quit Your Job, hal. 84.

Jika bisnes secara offline, kemahiran menjual yang utama adalah petah berkata-kata. Jika bisnes secara online, kemahiran menjual yang utama adalah menulis ayat iklan atau copywriting yang berkualiti. Berikut adalah 7 formula untuk menjadi jurujual yang hebat dan berpengaruh.

7 Formula Jurujual Berpengaruh.

     1. Niat Yang Betul.

Setiap apa yang kita buat bermula dengan niat atau matlamat. Apakah niat kita menjual produk dan servis? Untuk mendapatkan wang dan dunia semata-mata? Jika itu niat kita, maka usaha menjual yang kita buat hanya akan mendapat balasan di dunia.

Justeru, apa niat menjual yang tepat? Niat dalam hati kita mahu menjual untuk membantu orang menambah baik kehidupan mereka. Jual produk dan servis kita kepada orang yang memerlukan sebagai tanggungjawab mualamat (pergaulan) dan bantu-membantu sesama manusia seperti mana yang diperintahkan dalam agama (bantu-membantu itu tidak semestinya percuma). Yang penting, asalkan ada situasi menang-menang antara kita yang menjual dan orang yang membeli – kedua-duanya mendapat kebaikan.

     2. Bina Pengaruh dan Jenama Diri.

Bina pengaruh yang hebat dan jenamakan diri sendiri. Caranya adalah dengan berlaku jujur dalam setiap urusan, gunakan bahasa yang sopan, berpenampilan yang sesuai dan kuasai bidang yang menjadi jualan kita.

Contoh, jika kita menjual produk kesihatan, maka kita perlu menguasai ilmu-ilmu berkaitan kesihatan. Tidak lupa, jika dalam bisnes online, selalu kongsikan ilmu, tip dan panduan berkenaan bidang yang kita kuasai itu.

Dengan cara ini kita akan dapat membina kepercayaan bakal pelanggan, terutama bakal pelangga yang mengenali diri kita.

     3. Kenali Bakal Pelanggan.

Siapakah pelanggan kita? Apakah jantina dan umur mereka? Apakah status mereka? Apakah masalah yang mereka hadapi dalam kehidupan seharian? Di manakah tempat bakal pelanggan kita selalu berkumpul? Ketahui perkara-perkara berkaitan pelanggan kita.

Dengan mengetahui siapa bakal pelanggan kita dan apa yang mereka mahukan, ia akan menjimatkan masa dan tenaga kita daripada berusaha menjual kepada orang yang salah.

Ingat, kita tidak boleh menjual produk dan servis kita kepada semua orang, kerana bukan semua orang akan memerlukannya. Ketahui bakal pelanggan yang menjadi sasaran kita, barulah usaha kita tidak menjadi sia-sia.

     4. Faham Tentang Produk.

Untuk menjadi jurujual hebat, kita perlu tahu tentang produk atau servis yang kita jual. Terutama manfaat produk tersebut kepada bakal pelanggan kita. Apakah manfaat yang akan diperolehi oleh pelanggan daripada produk atau servis kita? Pelanggan tidak begitu peduli tentang ciri-ciri produk kita, mereka hanya mahu tahu apa kelebihan dan manfaat yang akan diperolehi oleh mereka daripada produk kita.

Andaikan kita menjual produk kosmetik untuk wanita, maka kita nyatakan manfaat produk tersebut seperti mampu melicinkan kulit wajah dan melembutkannya seperti kulit bayi dalam masa seminggu, selamat digunakan serta mendapat kelulusan daripada Kementerian Kesihatan.

Selain itu, kita boleh nyatakan bahawa produk kita adalah setanding dengan produk berjenama besar, meskipun ia dijual dengan harga yang rendah.

Disamping itu, untuk jadi jurujual hebat kita juga perlu tahu tentang kelemahan dan kekurangan produk atau servis kita. Malah tidak menyembunyikan kelemahan dan kekurangan produk tersebut jika ia boleh membuatkan pengguna tidak berpuas hati. Andaikan kita menjual buku terpakai, maka kita jelaskan apa kelemahan dan kekurangan buku tersebut, mungkin ada kesan lipatan atau ada kesan terkena air.

     5. Buat Bakal Pelanggan Faham.

Apakah cara penyampaian yang paling sesuai kita gunakan untuk memberik kefahaman kepada bakal pelanggan? Surat jualan, video rakaman atau bercakap secara berhadapan? Rancang penjelasan yang bakal diberikan kepada bakal pelanggan kita berdasarkan manfaat produk dan servis yang telah kita senaraikan.

Jurujual yang hebat adalah jurujual yang membuat perancangan dan persediaan. Sebelum bertemu pelanggan, mereka berusaha untuk memahami pelanggan dan memahami cara yang akan membuat pelanggan suka dan faham tentang apa yang mereka sampaikan. Ini akan buat bakal pelanggan yakin tentang produk kita.

     6. Seruan Untuk Bertindak.

Dengan cara yang tenang, berikan suntikan dan seruan kepada pelanggan untuk mendapatkan produk kita. Nyatakan kepada pelanggan, apakah manfaat yang akan mereka perolehi jika mendapatkan produk kita dengan kadar yang segera. Berikan tawaran-tawaran hebat bagi pelanggan yang mendapatkan produk dan servis kita dengan segera.

Tetapi awas, jangan sesekali kita mempengaruhi pelanggan secara salah. Wujudkan situasi menang-menang antara kita dengan pelanggan. Jurujual yang hebat adalah jurujual yang menggembirakan dan memuaskan hati pelanggan dan pada masa yang sama menjana keuntungan.

Jurujual yang hebat tidak akan sesekali memanipulasi pelanggan untuk menjual produk atau servis yang sebenarnya tidak memberikan manfaat kepada pelanggan mereka.

     7. Bersyukur dan Redha.

Jika pelanggan membeli, alhamdulillah. Itu adalah satu kebaikan buat kita dan juga kepada pelanggan kita. Ingat setiap nikmat dan rezeki yang kita perolehi itu adalah daripada Allah ta`ala jua. Bila kita bersyukur, dengan izin Tuhan, nanti Dia akan tambahkan nikmat pada kita.

Jika pelanggan tidak membeli produk atau servis kita, maka kita bertenang. Jurujual hebat akan tetap menghargai pelanggannnya, meskipun mereka tidak membeli daripadanya. Muhasabah diri, lihat apa kekurangan yang telah kita lakukan untuk kita perbaiki pada masa hadapan. Dalam pada masa yang sama perlu sabar dan redha, mungkin itu bukan rezeki kita. Sebagai manusia kita berusaha, dan hasilnya kita bertawakal kepada Allah ta`ala.

Mempunyai kemahiran menjual yang hebat dan menjana keuntungan yang tinggi adalah sesuatu yang boleh dipelajari. Usah berputus asa andai pada hari ini produk atau servis yang berjaya kita jual masih dalam kuantiti yang rendah. Ingat, setiap orang yang berjaya hari ini dahulunya bermula daripada biasa-biasa juga. Apa yang penting, untuk berjaya dalam bisnes kita perlu belajar terus-menerus dan berusaha.

Sekiranya anda mempunyai pendapat dan tambahan, sila kongsi bersama melalui ruang komen di bawah. Semoga ia memberikan manfaat buat kita.





Ebook ini mendedahkan kepada anda bagaimana untuk menjual dengan cara yang membuat pelanggan suka dan faham.

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda mempunyai pendapat, pandangan dan pengalaman berkenaan topik yang dituliskan di atas? Tuliskan di bawah dan kongsikan bersama kami.