Klik LIKE untuk dapatkan kemas kini melalui Facebook anda.

Menyalurkan informasi untuk orang makan gaji dan orang bisnes untuk lebih berjaya dalam kerjaya, kewangan dan bisnes dengan cara patuh syariah.

JAWAB 4 SOALAN PROSPEK DAN MEREKA AKAN MEMBELI.

Apa itu Prospek?

Prospek adalah merujuk kepada seseorang yang mempunyai kemahuan, kriteria dan potensi untuk membeli daripada seorang peniaga atau penjual. Prospek mempunyai kuasa membeli dan kuasa untuk membuat keputusan untuk melakukan pembelian atau tidak.

Soalan Dalam Minda Prospek.

Satu perkara yang kita suka sebagai seorang peniaga atau usahawan adalah waktu prospek membeli dan mendapatkan servis kita. Walau bagaimanapun, realitinya tidak semua prospek yang berurusan dengan kita mendapatkan servis dan produk kita.



Proses pembelian berlaku dengan emosi. Apabila prospek masuk ke premis perniagaan kita atau melihat produk kita, terdapat 4 soalan umum yang berlegar dalam minda mereka. Jawapan kepada 4 soalan tersebut memberikan kesan akhir kepada prospek, apakah mereka membeli daripada kita atau tidak.

Di bawah saya senaraikan 4 soalan umum tersebut dan langkah-langkah yang boleh kita ambil untuk menjawab soalan dalam minda prospek dan buat mereka lebih teruja mendapatkan produk dan servis kita.

      Soalan # 1 – “Apa manfaat yang saya perolehi?”

    • Beri sample untuk prospek cuba produk kita.
    • Paparkan testimoni pelanggan terdahulu.
    • Tunjukkan demonstrasi cara menggunakan produk kita.
    • Sekiranya produk kita terdapat kekurangan, jangan cuba sembunyikan.
    • Buat prospek faham tentang manfaat produk kita.
    • Bungkus produk kita dalam bentuk yang menarik dan sesuai.
    • Jika kita buka premis, pastikan ia kemas dan disenangi.

      Soalan # 2 – “Adakah dia ini boleh dipercayai?”

    • Tunjukkan autoriti kita sebagai seorang peniaga.
    • Paparkan butiran diri kita agar prospek anda dapat mengenali anda.
    • Nyatakan dengan jelas cara-cara untuk menghubungi kita.
    • Muliakan prospek dengan bahasa sopan dan bina hubungan baik.
    • Jangan berikan harapan yang terlalu melambung tinggi.
    • Beri informasi untuk prospek buat keputusan. Jangan mendesak dan buat keputusan bagi pihak mereka.
    • Buat laman web yang menempatkan produk kita menjadi mesra pelanggan dan bersifat profesional.

      Soalan # 3 – “Adakah harga produk atau servis ini berbaloi?”

    • Gunakan strategi harga yang betul.
    • Sediakan skim bayaran secara ansuran.
    • Beri diskaun kepada prospek.
    • Beri rebate kepada prospek yang membeli daripada anda.
    • Sediakan servis dan bantuan sokongan selama beberapa waktu.
    • Jaminan pulangan semula wang, jika tidak memuaskan.
    • Berikan waranti bagi produk.
    • Perkhidmatan penghantaran percuma.
    • Kad keahlian.
    • Tekankan kepada prospek bahawa manfaat yang diperolehi adalah lebih besar berbanding harga yang ditawarkan.

      Soalan # 4 – “Adakah ini waktu sesuai untuk membeli?”

    • Buat tawaran atau promosi pada waktu prospek berduit atau kuasa membeli mereka tinggi.
    • Nyatakan produk dan servis yang dijalankan adalah terhad – harus jujur.
    • Buat temu janji dengan prospek terlebih dahulu.
    • Dapatkan butiran prospek untuk ‘follow up’ mereka pada masa yang sesuai.


Tanpa Perancangan, Kita Merancang Untuk Gagal dalam Menjual.

Untuk jadi peniaga atau usahawan yang hebat kita mestilah yang mampu membaca soalan-soalan yang berlegar dalam minda prospek dan menjawabnya dengan betul dalam proses menjual. Menjual adalah proses yang perlu dibuat dilakukan dengan terancang dan bukannya secara rasa-rasa dan lakukan apa yang ada depan mata.


Walau bagaimanapun, sekiranya selepas berusaha menjawab semua soalan di atas prospek masih tidak membeli, kita perlu redha dan bersabar menerima. Tidak ada penjual yang tidak pernah ditolak oleh prospek. Bisik pada diri, mungkin bukan rezeki kita sambil berusaha memperbaiki kemahiran menjual kita pada masa akan datang.

Fokus Untuk Membantu.

Apabila kita menjual, fokus kepada untuk membantu prospek. Seperti yang saya nyatakan sebelum ini, menjual bukanlah memanipulasi prospek atau pelanggan, tetapi ia adalah proses memenuhi kehendak dan kemahuan mereka. Berusaha wujudkan situasi menang-menang (win-win situation) antara kita dan prospek kita, insya’ Allah, prospek yang membeli produk dan servis kita akan bertambah.


(Sumber gambar: under30ceo, realisticmentoring)                 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda mempunyai pendapat, pandangan dan pengalaman berkenaan topik yang dituliskan di atas? Tuliskan di bawah dan kongsikan bersama kami.